Vrij denken versus groepsdenken.
Geconditioneerd denken in onderwijs bijvoorbeeld en werkelijk vrij denken in een vrije, onbegrensde geest.
Hoogbegaafde kinderen stellen veel vragen, vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid. Vinden ze het antwoord dan stellen ze zich daar weer vragen over en naar aanleiding van die antwoorden stellen ze nieuwe vragen etc. etc.
Tot in het oneindige.
Een prachtig talent.
Op school leren we kinderen om kennis te reproduceren. Om kennis die vast staat volgens de een of de ander exact zo over te nemen.
Niet alleen op school trouwens. Volwassenen in onze maatschappij hebben vaststaande ideeën die ze op kinderen overbrengen opdat die er zelf niet over na hoeven te denken. Zo smoren we het vrije denken in de kiem.
Soms spreek ik ouders van hoogbegaafde kinderen die me vragen hoe om te gaan met al die verschillende vragen.
‘Leer ze denken,’ antwoord ik dan.
Sommigen knikken begripvol, anderen hebben geen idee wat ik daarmee bedoel.
Stimuleer een kind om zelf tot het antwoord te komen. Het gaat niet om het antwoord, goed of fout bestaat hier niet. De winst zit hem in het brede denken dat alle opties voor mogelijk houdt en die dan weer bevraagt.
Leer ze om out of the box te denken via hun eigen breinpaden.
Via hun verbeelding en dromen. Daar vindt creatie plaats. Daar zit beweging.
Empower het vrije denken.
Als je kijkt naar de taxonomie van Bloom (informeren – begrijpen – toepassen -analyseren – evalueren – creëren) dan zijn de onderste 3 denkordes de denkordes die wij kinderen in het schoolse systeem bijbrengen. We informeren ze, we willen dat ze het begrijpen en op de middelbare school willen we dat ze die begrepen kennis gaan toepassen op andere gebieden.
Een hoogbegaafd brein beweegt zich echter van nature in de bovenste drie denkordes: analyseren, evalueren en creëren.
Creatie is goud en oneindig.
Autonoom denken versus groepsdenken is niet altijd de makkelijke weg, je roeit immers tegen de stroom in. Maar hoe kun je nou met de stroom mee nieuwe stromen ontdekken?
Er is geen grotere vrijheid dan de vrijheid van de geest. De zekerheid dat je niets zeker weet en daardoor alles blijft bevragen.
Twijfel is ontzettend belangrijk.
Leer jezelf en je kind om zich open te blijven stellen voor andere informatie en ideeën opdat de mooiste creaties tot stand kunnen komen.
Hoe mooi zou het zijn als dat ook het doel op school zou zijn?